Vastgoed beheren zonder ICT-zorgen

MVGM

Een stabiele infrastructuur, die past bij de (groei)ambities van de onderneming. Dat was de wens van dé vastgoedregisseur MVGM. ICT-partner @Valley zorgde voor de levering en implementatie van de HPE infrastructuur en is verantwoordelijk voor beheer en onderhoud. Zoals MVGM de zorgen uit handen neemt voor de vastgoedportefeuilles van haar opdrachtgevers, zo doet @Valley dat op het gebied van ICT voor MVGM. Hierdoor kan de ICT-afdeling van MVGM zich richten op de grote lijnen en het ontwikkelen van nieuwe diensten.

Met 60.000 huurwoningen, meer dan anderhalf miljoen vierkante meter kantoor- en bedrijfsruimte, ruim anderhalf miljoen vierkante meter winkelruimte, 50.000 appartementen van bijna 3.000 Verenigingen van Eigenaars is MVGM de grootste vastgoedbeheerder van Nederland. Ruim 600 medewerkers werken vanuit zo’n 20 kantoren in Nederland. “Een bedrijf met een behoorlijke groeiambitie”, zo omschrijft ICT-Manager Ad Willemse MVGM.

“Met @Valley zorgen we voor de oplossing die het beste aansluit op de business” – Ad Willemse

Zelf doen of uitbesteden
“MVGM is een ambitieuze organisatie, die zich continu ontwikkelt en groeit. De ICT-omgeving moet hierop aansluiten” De infrastructuur bood echter niet de gewenste stabiliteit, er waren performanceproblemen en er was geen realtime uitwijk. Dit zorgde ervoor dat Willemse op zoek ging naar een betere oplossing. “Daarbij stonden we voor de keus; uitbesteden of blijven we alles zelf doen?” MVGM koos voor uitbesteden en vond in @Valley de partner met de juiste expertise om de hardware te leveren, de bestaande omgeving over te zetten en de nieuwe omgeving te beheren.

Continuïteit en stabiliteit
De nieuwe omgeving, HPE ConvergedSystem op Microsoft Hyper-V met SSD storage, voldoet aan de duidelijke wishlist van Willemse. “Als A-merk kan HPE de continuïteit het beste garanderen. Ook op het gebied van ondersteuning; als @Valley er niet zou zijn, kunnen we op HPE terugvallen voor het beheer.” Dat de omgeving de gewenste stabiliteit biedt, werd direct na de overgang duidelijk.

Willemse: “Bij de oude omgeving waren we continu aan het troubleshooten, fouten in het systeem aan het oplossen, schijven aan het vervangen. We waren veel te veel tijd kwijt aan het overeind houden van de omgeving.” Willemse koos toen bewust niet voor de cloud. “De hele organisatie werkt met een vastgoedmanagementpakket, dat dwingt tot een samenwerking tussen Windows en Unix. Als we naar de cloud zouden gaan, moet deze server mee. Dat is niet stabiel te krijgen.” En stabiliteit was nou net de belangrijkste voorwaarde aan de infrastructuur.

Uitwijklocatie
Stap één voor @Valley was het overzetten van de bestaande omgeving op de nieuwe hardware. Daarna is de omgeving bijgewerkt naar de actualiteit. Zo ging MVGM van exchange 2013 naar 2016. Tot slot heeft @Valley de oude omgeving bijgewerkt en verhuisd naar de uitwijklocatie. Een veilig gevoel, zegt Willemse. “De omgeving is in principe gebouwd om nooit te gebruiken. Maar als er iets mis gaat, kunnen we doorwerken en zijn we geen data kwijt. Alles wat kapot kan, zit er dubbel in. Data wordt op twee locaties gelijktijdig opgeslagen en kan vanuit de uitwijklocatie direct weer ontsloten worden naar onze kantoren, zonder downtime.”

Specifieke expertise
Willemse is tevreden over de samenwerking met @Valley. “Wij kunnen de opdracht vanuit de organisatie het beste vertalen naar @Valley. @Valley beschikt over de specifieke kennis en ervaring die nodig is voor inrichting en beheer. Zo zorg je samen voor de oplossing die het beste aansluit op de business, en daar draait het uiteindelijk om.” De twee partners zijn steeds meer naar elkaar toegegroeid. “@Valley is nu echt een verlengstuk van de ICT-afdeling,” zegt Willemse. “Dat doorlopende contact is belangrijk, want als je expertise moet inkopen op het moment dat het nodig is, ben je te laat.”

Tijd
Wat de samenwerking met @Valley Willemse vooral ook oplevert, is tijd. “Tijd om me weer met de grote lijnen bezig te houden in plaats van met beheer en onderhoud.” En dat is nodig binnen een organisatie als MVGM. “Efficiency is heel belangrijk, alles wat we kunnen automatiseren, is winst. Ook ontwikkelen we nieuwe diensten voor onze klanten, bijvoorbeeld op het gebied van internet of things.  Nu is er weer tijd en ruimte om hierover na te denken en dingen uit te proberen.”

Moeiteloze overname
Het voordeel van de nieuwe omgeving, werd recent nog eens duidelijk toen MVGM branchegenoot Actys overnam. “Zonder moeite kunnen we Actys, een organisatie met 7 vestigingen en 100 medewerkers, aansluiten op onze infrastructuur. ICT-technisch vormde dat geen enkele uitdaging.” Willemse concludeert dat het een grote investering was, maar wel de juiste: “Gezien de winst die het nu al oplevert, in stabiliteit en tijd.” Het is duidelijk dat de ICT-omgeving klaar is voor de -nationale en internationale- groeiambities van MVGM.

Similar Works

Nelson Schoenen

Gegarandeerde ICT-performance en continuïteit

Nationale Borg N.V.

besteedt beheer complexe ICT omgeving uit

HTM Personenvervoer

besteedt beheer complexe ICT omgeving uit